Ja, vi borde hurra för en fin resa med ständig vind i seglen. Vi startade i aska och rök från den Amerikanska junk-bondkraschen Leman Brothers o de ekonomiska darrningar som spred sig över världen. I backspegeln ett bra tillfälle att starta bedrift, men så kändes det inte då.
Vi startade bolaget med den enkla idéen att publicera priser på internet för trävaror som då inte fanns tillgängliga för privatpersoner och byggare i gängse bygghandel. Vi var bland pionjärerna att ge oss på att sälja plank och skivor på postorder. Vi får tacka våra tidiga kunder som inte gjorde något väsen alls av att ta emot teak, valnöt, ceder och marinplywood mm som leverans av DHL. Kunderna var s k Early Adapters som spred vårt namn till grannar och kollegor vilka bildade bas för att vi utökat vårt ursprungliga sortiment på 3-400 produkter till nuvarande 8-10 000 produkter. Utan kunder med tydlighet i vad de vill ha, till vilken kvalitet och när de vill ha det, hade vi inte varit där vi är idag; 20-30 gånger större än första året med kunder i hela Skandinavien som finns i alla sektorer av det byggande och producerande Sverige som använder premium trävaror som insatsmaterial för sitt värdemässiga förädlingssteg.
Idag, i slutet av 2019, är det en annan tid och andra förutsättningar som gäller. Med digital harmonisering och kunders online-mognad finns i princip alla trävaror överallt tillgängliga på nätet, MED PRISER. Vår ursprungligs USP är numer allmängods och har nu flyttat till förmågan att leverera snabbt o problemfritt, gärna kostnadsfritt, till slutkund, kunna erbjuda en ”smooth” eller ”seamless” köpupplevelse. Häri ligger den verkliga utmaningen för den här branschen i jämförelse med annan e-handel som skickar enhetliga paket i 1-5kg klassen. Bygg-e-handelns alla leveranser har ett särskilt namn bland transportörer: ”Ugly goods.” Namnet talar för sig själv, det är besvärligt att hantera, svårt att lasta, svårt att räkna på, det kräver ofta stora maskiner för att förflytta, skaderisken är påtaglig. I ljuset (eller mörkret) av det är det riktigt skönt att jubilera, vi har en av branschens längsta o bredaste erfarenheter av att få Ugly Goods att sväva fram på moln o nå våra kunder så Smooth som möjligt.
Vi vill tacka alla våra kunder som bistått oss, som haft fördragsamhet och som utvecklat oss genom åren!!
Vår present till er är 10 % rabatt på hela vårt sortiment i 10 dagar under perioden 2020-01-03 18:00 till 2020-01-13 23:59. Använd koden 09101019 för att åberopa rabatten vid beställning. (Gäller ordinarie sortiment, ej nedsatta produkter).
Med önskan om en fin start 2020.
/Mikael Hansson
Founder